بازديدها
تعداد بازديد اين صفحه: 32021
تعداد بازديد کنندگان سايت: 213824343 تعداد بازديد زيرپورتال: 32967 اين زيرپورتال امروز: 841 سایت در امروز: 54363 اين صفحه امروز: 794
1

2

3

4

5

5
1397/7/23 دوشنبه توسط مسئول بخش کودک و نوجوان کتابخانه علامه امینی؛ آموخته های کارگاه اندیشه ورزی در طرح های کتابخوانی اجرا شد توسط مسئول بخش کودک و نوجوان کتابخانه علامه امینی، آموخته های کارگاه اندیشه ورزی در طرح های کتابخوانی اجرا شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم، نشست جمع خوانی از کتاب «دود پشت تپه» نوشته محمدرضا بایرامی و «ماه پاره: داستان مقتل امام حسین علیه السلام» نوشته مسلم ناصری توسط اعضا در بخش کودک و نوجوان کتابخانه علامه امینی انجام شد.

 

بتول آصفری، کتابدار این بخش بیان کرد: خواندن به صورت گروهی، باعث لذت و اعتماد به نفس در کودکان و علاقمندی آنان به کتابخانه می شود.

 

اجرای طرح کارگاه کتاب،‌ کودک و اندیشه ‌ورزی همراه با نوآوری

 

زهرا آقایی، مسئول بخش کودک و نوجوان اظهار داشت: در کارگاه «کتابداری فرصتی برای تربیت» یکی از آسیب‌های عمده به طرح‌ های ترویج کتابخوانی عدم به روز رسانی علم و دانش عنوان شد که از مرحله عمل فاصله گرفته است. وی گفت: در این کارگاه با یادگیری شیوه های درست گسترش مطالعه، طرحی نو با عنوان «بپرس، فکر کن و جواب بگیر» در کتابخانه اجرا شد. در این طرح، کتابدار با انتخاب قصه های جذاب و پرکشش و ایجاد پرسش، ذهن کودکان را تشویق به تفکر و تامل در داستان می کند و با برگزاری کارگاه سفالگری که مورد علاقه این گروه سنی است، به جزئیات رفتاری و گفتاری شخصیت های قصه در قالب سفال پرداخته می شود.

 

مسئول بخش کودک و نوجوان گفت: سپس با تقسیم اعضا به گروه های دو نفره، هر یک از شرکت کنندگان و خوانندگان کتاب، پیام های تربیتی و برداشت های متفاوت خود را از داستان بیان می کنند و کتابدار همراه با مربی کارگاه  آموزش سفالگری در قالب زنی نقش ها و اثربخشی پیام تربیتی کتاب نقش بسزایی دارند. وی افزود: در پایان اعضا با ساخت شخصیت های سفالین و افزودن شخصیت های مختلف، به تغییر مسیر قصه با کمک تفکر خلاق می پردازند.

 

آقایی تصریح کرد: این طرح مورد استقبال بچه‌ها و خانواده‌ها قرار گرفت و دانش‌آموزان مدرسه‌ امام حسین (ع)، به عنوان سفیران کتابخانه، این ایده را به مسئولین مدرسه و همشاگردی های خود اطلاع‌ رسانی کردند. وی در ادامه گفت: با تبلیغات انجام شده، شمار زیادی از دانش آموزان این مدرسه در کتابخانه حاضر شدند و علاوه بر عضویت و آشنایی با خدمات کتابخانه و برنامه های فرهنگی آن به تماشای طرح «بپرس، فکر کن و جواب بگیر» با استفاده از سفال نشستند.

 

معرفی و بررسی کتاب خوان خردادماه با عنوان «باغ خرمالو»

 

در این نشست رقیه ندیری از نویسندگان و منتقدان استان، ضمن معرفی چکیده ای از کتاب، به ویژگی های شخصیت های تاثیرگذار رمان اشاره کرد و گفت: نکات مثبت این کتاب فراوانیِ شخصیت‌هایی است که هیچکدام به هم شباهت ندارند. وی بیان کرد: مهمترین شخصیت داستان «رضاشاه» است که کشف حجاب در زمان او رخ داده است.

 

ندیری اظهار داشت: شخصیت های خودبین، مغرور، تیزهوش، مظلوم و دوستدار آرامش از جمله عواملی هستند که به جذابیت رمان افزوده است. وی «جزئی نگری»، «تاریخ‌شناسی» و «مردم شناسی» را نیز از عوامل موفقیت این کتاب عنوان کرد و در پایان گفت: نوجوانان با خواندن این داستان با موضوعات تاریخی و مشکلات آن دوره همانند قحطی، راهزنی، شناخت مردم ایران، جنگ جهانی دوم و ساخت خط راه‌آهن در ایران و نقشه انگلیسی ها در برکناری رضاشاه آشنا می شوند.

 

کارگاه آموزش نویسندگی خلاق

 

در این کارگاه هر یک از هنرجویان با بکارگیری واژگان مختلف، زیرشاخه ای از آن درست کردند و با خوشه‌ سازی تصویری، سوژه های متنوع و طرحی های جذابی را برای یک نویسندگی خلاق در ذهن خود ساختند. ندیری گفت: در نوشتن خلاق دو عنصر مهم شگفت زدگی و داستان‌سرایی از اهمیت بسیاری برخوردار است و کودکان 2 تا 7 سال الگوی مناسبی برای نگارش هستند چرا که بچه ها بر اساس فراخور ذهنیشان از دنیای پیرامون خودشان شگفت زده می شوند و با دقتِ به جزئیات، سوالهای عجیبی می‌پرسند و از جملات ترکیبی زیبا و جذابی استفاده می کنند.

 

وی در پایان گفت: ایجاد حساسیت نسبت به اطرافمان، ظرفیت تاثیر‌پذیری و همدلی از دیگر نکات نویسندگی خلاق است.

 

تشکیل دو کارگاه آموزش کاردستی

 

در نخستین کارگاه کاردستی، آصفری با بهره مندی از اوریگامی، ساخت گربه را به کودکان آموزش داد و به بهترین آثار دستی کارت امتیاز تعلق گرفت.

 

در دومین کارگاه نیز آقایی به آموزش ساخت درختان پاییزی پرداخت. سپس کودکان با طراحی و کشیدن الگو بر روی کاغذ و با بهره مندی از روزنامه‌های باطله، کاغذهای رنگی زرد، نارنجی و گواش رنگ قهوه‌ای، درختان زیبای پاییزی را تصویر سازی کردند و با رویش انواع درخت ها به ویژه در شهر قم آشنا شدند.

 

بلندخوانی، روخوانی و نقاشی همراه با نمایش خلاق

 

در اولین نشست، آصفری از کتاب «من کلاه کاسکت مجید هستم» بلندخوانی کرد. سپس کودکان بر اساس آموخته های پیشین به نقاشی و رنگ آمیزی از کلاه کاسکت پرداختند و نمایشگاهی از برترین ها در دید عموم قرار گرفت.

 

در دومین نشست، آقایی از  داستانِ «گربه‌ی قاضی» برگرفته از کتابِ «قصه‌های پندآموز کلیله و دمنه» نوشته‌ «محسن محمدی منش» روخوانی کرد. سپس هر یک از اعضا با توجه به شخصیت های مورد علاقه خود نمایشی پرشور و هیجان را اجرا کردند.

 

 

 

بيشتر