بازديدها
تعداد بازديد اين صفحه: 312470
تعداد بازديد از سايت: 202610963
تعداد بازديد زيرپورتال: 917812
اين زيرپورتال امروز: 289
در امروز: 38058
اين صفحه امروز: 210












1396/11/9 دوشنبه به میزبانی کتابخانه علامه امینی؛ نشست نقد کتاب «دلقک» همراه با برنامه های متنوع فرهنگی برپا شد؛ کتابخانه عمومی علامه امینی، میزبان برنامه‌های متنوعی مانند نقد کتاب، بلندخوانی از کتاب های نو رسیده، نمایش خلاق، کتاب خوان و جمع‌خوانی با حضور علاقه‌مندان بود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم؛ نشست نقد و معرفی کتاب «دلقک»  نوشته‌ی هدا حدادی  با حضور رقیه ندیری منتقد و مربیِ کانون ادبی نیم‌وجبی‌ها برپا شد.


در آغاز این نشست، ندیری در باره سوژه داستان و چگونگی جرقه آن در ذهن نویسنده سخن گفت و افزود: داستان دلقک، داستان دختری نوجوان است که نوع زندگی‌اش با دیگران متفاوت است و این تفاوت در نگاه شاد او به مسائل و مشکلات زندگی می باشد، که باعث اعتماد به نفس او شده است. وی سپس به رویدادهای جالب توجه در آپارتمان اشاره کرد و گفت: در این داستان، نگار یکی از شخصیت های رمان به هر خانواده نامی را اختصاص داده و برای هر یک از این نامگذاری ها نیز دلایل خاص خودش را دارد.


ندیری همچنین به عنصر «زبان» در داستان پرداخت و افزود: برخی از نویسندگان برای ایجاد تنوع از زبان عامیانه در گفتگوهایشان استفاده می‌کنند و برخی دیگر مانند شاعران گروه سنی خردسالان برای تفهیم و درک بهتر مطلب و همچنین ایجاد فضایی صمیمانه از زبان عامیانه بهره می برند. وی گفت: از ویژگی های قابل تامل در این کتاب وجود شخصیتهای متفاوت و اندیشه های شاعرانه در داستان می باشد که بر جذابیت آن افزوده است.

 

این منتقد و مربی کانون ادبی ادامه داد: جزئی نگری و دقت نظر نویسنده در این کتاب ستودنی است به ویژه اینکه، اثر ویژه نوجوانان باشد. وی از این رمان به عنوان یک «اثری خلاقانه» یاد کرد و افزود: تفاوت «دلقکِ نویسنده» با دیگر دلقک‌ها، وجود یک «تفکر خلاقانه» است. دلقک این کتاب از صمیم قلب به دیگران کمک می کند و احترام می گذارد و به چند زبان دنیا مسلط است؛ علاوه بر اینکه با خلق اندیشه ای شاعرانه،  تصویرسازی زیبایی نیز انجام می شود.

 


ندیری بکارگیری واژگان انگلیسی در داستان را غیرضروری دانست و اظهار داشت: در نگارش داستان نباید زبان شیرین پارسی را کنار بگذاریم و از زبان بیگانه کمک بگیریم. وی بیان کرد: در مجموع، داستان، متنوع و پر از غافلگیری های شیرین و دلچسب بود.
که مرز بین نوجوانی و بزرگسالی را روایت می کند. و رفتار مثبت دلقک این کتاب است که بر همه‌ی اهالی ساختمان تاثیر بسزایی می‌گذارد. و تغییر و تحولی، اساسی را در بین آدم های ساختمان بوجود می آورد.


این مربی و منتقد در پایان گفت: کتاب «دلقک» بسیار آموزنده است. و به ما نحوه کمک به دیگران را آموزش می دهد. ضمن اینکه در این کتاب با چگونگی توصیف دنیای پیرامونمان آشنا می شویم و یاد می‌گیریم در باره دیگران زود قضاوت نکنیم.


نشست کتاب خوان مدرسه ای



در نشست کتاب خوان مدرسه ای 5 نفر از دانش آموزان علاقمند به کتابخوانی به معرفی کتاب های خوانده شده خود به شرح زیر پرداختند:


حسین زندی با معرفی کتاب «سوار بر اسب باد» نوشته‌ی بهروز رضایی کهریز؛ مهدی کردی با معرفی کتاب «فرمانروای تاریکی: داستان‌های شاهنامه» نوشته‌ی مروارید تقی بیک؛ امیرمحمد سعادت معین با معرفی کتاب «پسر خرابکار» نوشته‌ی ایان وای برو؛ سیدمحمدمهدی عقیلی با معرفی کتاب «حیله شاگردان: داستان‌های زیبای مولوی» بازآفرینی پرویز امینی؛ مهدی احمدزاده با معرفی کتاب «قصه‌هایی از امام صادق (ع): مگسی که از خلیفه نمی‌ترسید» نوشته‌ی مجید ملامحمدی؛ تجربیات مطالعاتی خود را با دیگر دوستانشان به اشتراک گذاشتند.

 

نشست کتاب خوان کتابخانه‌ای

در نشست کتاب خوان کتابخانه ای نیز 6 نفر از اعضای کودک و نوجوان کتابخانه علامه امینی کتاب های خوانده‌ شده‌ی خود را با دیگر دوستانشان به اشتراک گذاشتند:

معصومه ولایتی با معرفی کتاب «قصه‌های تصویری از شاهنامه: سیاوش» به روایت حسین فتاحی؛ محمدحسین رازقی با معرفی کتاب «مردی که یک گله مرغ و خروس نداشت!» نوشته‌ی احمد عربلو؛ ملینا سرمدی با معرفی کتاب «من می‌توانم سالم باشم» نوشته‌ی زهرا فرمانی؛ محمد حاجوی با معرفی کتاب «قصه‌های تصویری از جوامع الحکایات: مهمانی خسیس‌ها» به روایت حسین فتاحی؛ علی کاوی با معرفی کتاب «لئوناردو داوینچی: مغز قدرتمند» نوشته‌ی مایکل کاکس؛ زهراسادات حسینی با معرفی کتاب «روزی که مانیا مهربان شد»، نوشته‌ی عذرا جوزدانی؛ تجربیات مطالعاتی خود را با دیگر دوستانشان به اشتراک گذاشتند.

 


جمع خوانی و بلندخوانی از کتاب نورسیده‌ها


زهرا آقایی مسئول بخش کودک و نوجوان کتابخانه علامه امینی، در راستای معرفی کتاب های نور رسیده و ترویج فرهنگ مطالعه، با حضور اعضای کودک و نوجوان از کتب «خانه‌ای در شب» نوشته‌ی سوزان مری اسوانسون؛ «گردالی»  نوشته‌ی لاله جعفری؛ «ما توی کتابیم!» نوشته‌ی مو ویلمس؛ «سار کوچولو نمی‌تواند پرواز کند (داستان پرنده‌ی کتابخوان)» نوشته‌ی جنیفر برن؛ «کاکل قرمزی وسط کتاب خواندن پدرش می‌پرد» نوشته‌ی دیوید ازرا استاین؛ «المر: فیل رنگارنگ» نوشته‌ی دیوید مک کی؛ «روزی که مداد شمعی‌ها دست از کار کشیدند»، نوشته‌ی «درو دی والت» بلندخوانی و جمع خوانی کرد.


در ادامه، کودکان ضمن طرح پرسش و پاسخ از محتوای کتاب؛ با بهره مندی از خلاقیت های ذهنی خود به تصویرسازی و نقاشی از کتاب پرداختند. در پایان به برترین‌ آثارکارت امتیاز تعلق گرفت و نمایشگاهی از بهترین ها برپا شد.

 

اجرای نمایش خلاق با هدف معرفی کتاب های خوب

همچنین این مسئول بخش کودک و نوجوان با بهره مندی از زبان هنر و اجرای نمایش خلاق کتابِ «کی از همه پر زورتره»، نوشته‌ی محمود مشرف آزاد تهرانی را معرفی و به صورت نمایشنامه خوانش کرد. سپس اعضای گروه نمایش با ساخت ماسکهای دست ساز به ایفای نقش های خود پرداختند.


جشن میلاد حضرت زینب (س) و روز پرستار

یادآور می شود این کتابخانه به مناسبت میلاد فرخنده حضرت زینب کبری (س) و روز پرستار، مراسم جشنی با حضور خردسالان پیش دبستانی کیمیا در  بخش کودک و نوجوان همراه با ویژه برنامه‌های متنوع فرهنگی برگزار کرد.

اجرای نمایشنامه‌ی «کفش توری گل بلوری» سروده‌ی «افسانه شعبان‌نژاد»، قصه گویی، سخنرانی، مدیحه سرایی، اجرای مسابقه ای شاد و جذاب پانتومیم، و همچنین قرائت سوره های قرآن کریم از دیگر فعالیت های پرهیجان این مراسم بود.

در پایان این مراسم نیز با اهدای کتاب، از خردسالان تقدیر شد.

بيشتر
تمامی حقوق این پورتال متعلق به نهاد کتابخانه های عمومی کشور می باشد

اجرا با : پورتال سازمانی سیگما